Een organisatieverandering heeft altijd gevolgen voor de mensen in die organisatie. Voor mij zit de echte verandering in samen de dingen anders doen of andere dingen doen en dit blijven doen. En dan blijkt de praktijk weerbarstiger dan de op papier uitgezette koers. Want ik zie managers en medewerkers zich afvragen wat nou de bedoeling is en niet meteen weten hoe zij kunnen bijdragen in gedrag en werkwijzen. De bedoeling ligt in de toekomst, maar de verandering begint nu. Veel aandacht gaat uit naar structuur, processen en systemen (de bovenstroom). Maar hoe praten managers en medewerkers echt over het werk, waarom gaat het zoals het gaat en wat vinden ze van de verandering (de onderstroom)?
Ik organiseer, adviseer en (bege)leid veranderprojecten. Ik zet in met krachtige interventies in de bovenstroom en verbind aspecten uit bovenstroom en onderstroom met elkaar. Wat is er voor nodig dat managers en medewerkers het probleem of de noodzaak tot veranderen onderschrijven en zich mede verantwoordelijk voelen voor de verandering? Ik zoek aansluiting bij wat er al beweegt.
Voorbeelden uit de praktijk
- Procesbegeleiding; werken met wat er is
- Personele transitie bij reorganisaties
- HR- instrumenten die ondersteunen bij de koers van de organisatie