Mijn opdracht: Professionaliseren van de afdeling personeel en organisatie. De HR-adviseurs en personeelsadministratie boden niet de ondersteuning en advisering die gewenst was. Mijn gesprekken met een van de managers leverde de volgende tekst op: ‘zorg eerst maar dat een brief aan een medewerker op tijd en zonder fouten wordt bezorgd, daarna praten we wel over initiatieven op gebied van opleiden en ontwikkelen’. De tekst van een van mijn medewerkers was; ‘ik zit hier altijd op mijn plek, nooit komt iemand langs om uit te leggen waar de organisatie mee bezig is’.
Resultaat
Mijn insteek was: zorg voor de basis op orde, zoek je klant op, leer luisteren naar je klant en stel je dienend op. Bied aan waar behoefte aan is. Stap voor stap hebben we verbeteringen ingezet en gezorgd dat de verbeteringen normaal gedrag werden. Na een jaar was het tijd voor een vaste manager die een behoorlijk stevig schip kon overnemen. De brieven werden op tijd en foutloos bezorgd. HR-adviseurs werden uitgenodigd voor meer strategische vraagstukken.